Sedm miliard. Zase montovna?
Ale s těmi montovnami a logistickými sklady to skutečně není tak zlé.
Příklad? Nadnárodní koncern Siemens, který sídlí v Německu, ale jinak je činný skutečně „po celém světě“ (skoro), oznámil pro příští roky v naší zemi investice do modernizace svých provozů a především do výzkumu a vývoje ve výši sedm miliard korun. V Ostravě vznikne centrum pro vývoj elektromotorů. Přibude 1800 nových pracovních míst, z toho více než třetina právě ve výzkumu a v manažerských pozicích. Když jsme u toho – není bez zajímavosti, že nové středisko se bude zabývat právě elektromotory. Jde přece přesně o jeden ze segmentů, o kterém se opravdu hodně hovoří v souvislosti s úvahami o budoucím uspořádání průmyslu, tedy o vizi průmysl 4.0 - s tím ostatně souvisí i plán společnosti na rozsáhlé digitalizace řady závodů koncernu v České republice.
Možná ani není potřebné připomínat, že jsou již dávno pryč doby, ve kterých mělo smysl pochybovat o směřování automobilky Škoda. Dnes již víme, že z hlediska vývoje a inovací patří ke špičce nejen v koncernu Volkswagen, ale v celém automobilovém průmyslu. A mezi dalšími společnostmi s nejvyššími částkami na výykum a vývoj jsou například ABB, Bosch, Honeywell…
A ostatně firemní i veřejné výdaje podle statistik poměrně výrazně rostou. Od roku 2005 do roku 2015 se počet pracovníků přímo ve výzkumu a vývoji zvýšil o více než třetinu na 66,4 tisíce, výdaje v této oblasti vzrostly z 38 na skoro 89 miliard, loňský rok pak přinesl další růst v obou ukazatelích. Opravdu hodně v tom dělají stát a vysoké školy, nejvíce soukromých peněz pak přichází z automobilového průmyslu a ze strojírenství.
Ani ve srovnání se zbytkem Evropské unie na tom nejsme špatně. Vládní výdaje jsou nad průměrem EU-28, soukromé mírně pod ním.
Z čeho tedy vychází ono tradované a neustále se opakující tvrzení, že naše země úpí pod tíhou montoven a logistických center? Relativně tvrdá statistická data hovoří o jiné realitě.
Zčásti je to asi mediální obraz. Novináři v podstatě opakují argumentaci několika analytiků, kteří z nějakého důvodu (pro mne neznámého) opakují tuto oblíbenou pohádku. Aby bylo jasno – vůbec netvrdím, že by u nás nebyly montovny a logistická centra, samozřejmě, že zde jsou a že mají nesporný ekonomický význam. Odmítám však představu, že jde o hlavní proud českého průmyslu. To prostě není pravda.
Druhým důvodem bude možná jistá nechuť české společnosti, která se projevuje především v posledních několika letech, přiznat si zjevný fakt, totiž že naše ekonomika je extrémně provázaná s několika klíčovými státy. Primárně s Německem, ale také s Rakouskem, Francií, Velkou Británií a dalšími (samozřejmě je zde navíc specifické postavení Slovenska). Když si totiž vezmeme investice do vývoje a výzkumu, pak ze strany privátních firem jsou naprosto jednoznačnými lídry zahraniční společnosti. Je to tak silné a tak jednoznačné, že to skutečně mnohým může kazit nedělní oběd a urážet jejich národní hrdost.
A konečně je zde otázka politická. Pro mnohé je lákavé mluvit o zemi zamořené montovnami, protože to je vlastně jednoduché a pochopitelné vysvětlení, proč jsou platy v ČR na tak nízké úrovni. Z toho pak vzniká tato „logika“: když máme nízké platy a víme, že nepracujeme méně intenzivně, pak vysvětlením nízkých platů je jedině nízká přidaná hodnota, tedy montovny a další podřadné činnosti. Je to trochu sebemrskačské vysvětlení toho, že platy nebyly dlouho politickým tématem a že jejich nízká úroveň je také výsledkem přístupu Čechů k věci. Pokud jsou zdejší zaměstnanci připraveni prodávat svoji práci o tolik levněji než například Němci, pak těžko najít důvod, proč by měla cena práce růst.
To je hlavní důvod nízkých mezd: Češi jsou ochotni pracovat za málo peněz a přitom dodávat hodně muziky. Montovny s tím nemají příliš společného…
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Průmysl chce euro a průmysl nás živí
Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Milan Urban
Dekonstrukce státu
"Vyděračské" sdružení Rekonstrukce státu zase jednou vyvěsilo po České republice billboardy se svými výkřiky. Podle nich jsem kouzelník, který „nechal zmizet smlouvy za 150 miliard korun“. Samozřejmě je to poněkud jinak.
Milan Urban
Kam dál?
Český průmysl dosáhnul horní hranice svých možností. V tuto chvíli je jeho další růst možný v podstatě jenom díky zvýšení produktivity, novým investicím a poměrně výrazné restrukturalizaci.
Milan Urban
Trump je riziko. Ekonomické
Největší vášně po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem snad již pominuly. Ale napětí je stále cítit a to člověk ani nemusí být ve Spojených státech. Svět vře – jenom to je zrovna teď vidět o trochu méně.
Milan Urban
JP Morgan – je důvod k panice?
Investiční banka JP Morgan přeřadila Česko ze skupiny „vyspělých zemí“ mezi „rozvíjející se trhy“. Ekonomka Markéta Šichtařová z toho dělá tragédii a tvrdí: „Tak, a jsme v...“ Ve skutečnosti to není důvod k panice.
Milan Urban
Mobilní operátoři jen pokutami ceny nesníží
Firma O2 loni zvýšila čistý zisk o čtyři procenta na 5,3 miliardy korun. Akcionářům se chystá rozdělit 11,2 miliardy ze zvláštního fondu. T-Mobile loňské výsledky nezveřejnil, za první tři čtvrtletí tržby hlásí zisk 8,3 miliardy.
Milan Urban
Osud Dukovan musí rozhodnout tato vláda
Životnost JE v Dukovanech skončí v roce 2035 a nelze s tím v podstatě nic dělat. Alespoň za rozumných investičních nákladů. Jedinou cestou je výstavba nového bloku v tomto areálu. Pokud se to má stát, je třeba začít hned. Teď.
Milan Urban
Bezpečnost a dobře investované peníze
V našem poněkud turbulentním politickém prostředí zapadla zpráva, která by jinak měla vzbudit zaslouženou pozornost. V roce 2016 ubylo spáchaných trestných činů a naopak vzrostla jejich objasněnost.
Milan Urban
Anti-průmyslový zákon se odkládá
Asi všichni se shodneme na jednoduché věci. Ochrana zdraví, ochrana lidí i přírody, jsou nutností a přímo povinností každého soudného člověka i politika. Beru ji za svou.
Milan Urban
Vrtěti rozpočtem
Přebytek rozpočtu vyšší než 60 miliard korun je fajn zpráva. Vždycky je samozřejmě lepší hospodařit s přebytkem. Ale popravdě: je zde několik důvodů, proč není nutné vyvěsit vlajky a dát ministrovi financí rovnou medaili.
Milan Urban
Naším programem budiž růst mezd
Česká ekonomika se dostala do specifického okamžiku. Nezaměstnanost klesla pod čtyři procenta. Což je číslo v podstatě nemožné. Technicky vzato je při nyní používané metodice téměř nemyslitelné dosáhnout tak nízký údaj.
Milan Urban
Tak ten průmysl sestřelte! A co nám zůstane?
A je to tady zase. Nářky mnoha ekonomů na to, že jsme průmyslová země, že podíl průmyslu je v českém hrubém domácím produktu nejvyšší ze zemí Unie. A konečně, že takto mzdy vyspělých zemí nedohoníme.
Milan Urban
Máme přebytek! Ó, my se máme?
Senátní a krajské volby jsou již historií. Je čas zabývat se zase „běžnými“ věcmi. Do parlamentu nezadržitelně míří rozpočet na rok 2017 a ministr financí Andrej Babiš znovu překonal rekord ve výši přebytku vládních financí.
Milan Urban
Bez dálnic kvůli EIA?
Výstavba dálnic (a to nejen dálnic) se v České republice pomalu zastavuje. Mnozí se tváří překvapeně až šokovaně. Což je zajímavé, protože po celou dobu projednávání příslušného zákona bylo jasné, že přesně takhle to dopadne.
Milan Urban
Elektromobily jsou skvělá idea…
...jen by bylo dobré vědět, jak je nakrmíme. Protože přece každý ví, že elektřina (kromě bouřky) nevzniká "jen tak". Je nutné jí vyrobit a přepravit.
Milan Urban
Prezident ve vlaku, vlak ve vleku
Rakouský prezident Heinz Fischer cestoval vlakem z Vídně do Prahy přibližně čtyři hodiny. Z Prahy do Stochova (tedy do Lán) pak hodinu. Pravda historickým vlakem. Ale jen padesát kilometrů daleko.
Milan Urban
Neskandujte „Pryč s EU“, přijdete o práci
Bylo by zajímavé vědět, kolik z rozezlených žen a mužů skandujících při nedávné vlně demonstrací „Pryč s Unií, pryč s Bruselem!“ si alespoň rámcově uvědomuje, co takové členství v EU vlastně obnáší.
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x