Průmysl chce euro a průmysl nás živí
Když připočítáme stavebnictví, jsme pohodlně nad 40 procenty. A na tuto masu jsou navázáni ti, kdo žijí ze služeb, většina zemědělců a tak dále… Protože nebýt prosperity lidí zaměstnaných v průmyslu, nebylo by komu poskytovat ony služby (cizinci jsou ekonomicky významní, ale situaci nezachrání) a tak dále.
To jenom velmi krátce na úvod, aby bylo jasné, že hlasům z průmyslu bychom měli naslouchat.
Jde o euro. Jako v podstatě každý odborný problém v České republice, tak i euro se stalo politickým tématem. Se všemi zápory, které k tomu patří. Klady příliš nevidím.
Dostali jsme se do podivuhodného prostředí úvah.
Na straně jedné stojí radikální tvrzení, že euro je krachující měna, která se brzy rozpadne. Poslouchám to stejné od roku 2010. Jsou to stejná slova, stejné argumenty, stejné konstrukce. Sedm let se má euro každým dnem zhroutit. Pořád k tomu ještě nedošlo. A zjevně ani nedojde.
Na straně druhé, pravda méně hlasité, se občas objeví hlasy, že bez eura jsme odkázáni na postupné, ale neustálé zaostávání za špičkou. Tohle poslouchám ještě o chvíli déle. A také se to nějak neděje, ve skutečnosti nezaostáváme, spíše naopak – jakkoliv naše tempo přibližování se nejlepším připomíná mnohdy spíše nekonečný závod dvou kamionů na dálnici, kdy jeden jede 110 a druhý 110,5 kilometru za hodinu. Každý řidič ví, co mám na mysli. Jenže za to nemůže ani tak euro, jako spíše mnohdy neujasněná hospodářská politika země.
Diskuse o euru by měla být založená na odborném základě, nikoliv na ideologických představách některých lidí. Přičemž v řadě případů možná mnohdy ani nejde tak o jejich ideologický fundament, ten by byl ještě pochopitelný. Mnohdy jde jenom a pouze o otázku osobních ambicí. Na jedné i druhé straně – Bohužel.
Podle mého je hlas průmyslu nedostatečně vnímán – jak ze strany politické reprezentace, tak i ze strany obyvatel. Všichni chtějí růst, všichni chtějí vyšší příjmy, vyšší životní úroveň, ale neposlouchají názory toho sektoru ekonomiky, který k úspěchu přidává největší díl vlastního podílu. Jakou to má logiku? Ve skutečnosti vůbec žádnou.
A tak se objevují věty jako „euro ne, nechci další vliv Bruselu“. Samozřejmě jde o prohlášení obsahující fatální chybu v principu – jen na okraj totiž Brusel (jako centrum EU) nemá s eurem v podstatě mnoho společného, protože centrem eura je Frankfurt nad Mohanem a rada guvernérů, tedy hlavní města jednotlivých zemí, které euro používají. V tomto směru je Brusel jenom jednou z mnoha metropolí.
Co v tom můžeme číst? Je to čistě politické prohlášení vycházející z poznání nějaké nálady společnosti a z toho, že vlastní voliči jsou k euru rezervovaní. Ještě větší problém mají s EU, tak není nic lepšího, než to spojit do jedné věty: Ne euru, ne Bruselu. Jde o naplnění osobních politických ambicí, s odborným hodnocením to nemá nic společného.
V zemi, kde v podstatě permanentně probíhá cosi, jako politická krize, jenom je někdy ve fázi krize studené, nicméně připravené přejít ihned do fáze horké, je požadavek „Diskutujme o tom jako o odborné věci“ trochu z jiného světa.
Ale přesto: Pojďme diskutovat o euru, jako o ekonomickém problému. Ono se totiž euro nezhroutí, nepadne, nesesype. Určitě ne z ekonomických důvodů. Bude zde dále a dříve nebo později musí padnout skutečné české rozhodnutí Ano či Ne, přijmout nebo odmítnout. Lze být chvíli chytrou horákyní, nebýt ani nahý, ani oblečený, ale nelze to dělat nekonečně dlouho.
A v této diskusi by zodpovědní politici měli sice naslouchat lidem, to jistě, ale především by měli vážit argumenty, které znějí z průmyslu. A snad by i měli alespoň trochu odložit osobní ambice a přemýšlet o státu a občanech jako o něčem, co není vlastním majetkem či součástí holdingu, ale co je společným prostorem nás všech.
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Sedm miliard. Zase montovna?
Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Milan Urban
Dekonstrukce státu
"Vyděračské" sdružení Rekonstrukce státu zase jednou vyvěsilo po České republice billboardy se svými výkřiky. Podle nich jsem kouzelník, který „nechal zmizet smlouvy za 150 miliard korun“. Samozřejmě je to poněkud jinak.
Milan Urban
Kam dál?
Český průmysl dosáhnul horní hranice svých možností. V tuto chvíli je jeho další růst možný v podstatě jenom díky zvýšení produktivity, novým investicím a poměrně výrazné restrukturalizaci.
Milan Urban
Trump je riziko. Ekonomické
Největší vášně po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem snad již pominuly. Ale napětí je stále cítit a to člověk ani nemusí být ve Spojených státech. Svět vře – jenom to je zrovna teď vidět o trochu méně.
Milan Urban
JP Morgan – je důvod k panice?
Investiční banka JP Morgan přeřadila Česko ze skupiny „vyspělých zemí“ mezi „rozvíjející se trhy“. Ekonomka Markéta Šichtařová z toho dělá tragédii a tvrdí: „Tak, a jsme v...“ Ve skutečnosti to není důvod k panice.
Milan Urban
Mobilní operátoři jen pokutami ceny nesníží
Firma O2 loni zvýšila čistý zisk o čtyři procenta na 5,3 miliardy korun. Akcionářům se chystá rozdělit 11,2 miliardy ze zvláštního fondu. T-Mobile loňské výsledky nezveřejnil, za první tři čtvrtletí tržby hlásí zisk 8,3 miliardy.
Milan Urban
Osud Dukovan musí rozhodnout tato vláda
Životnost JE v Dukovanech skončí v roce 2035 a nelze s tím v podstatě nic dělat. Alespoň za rozumných investičních nákladů. Jedinou cestou je výstavba nového bloku v tomto areálu. Pokud se to má stát, je třeba začít hned. Teď.
Milan Urban
Bezpečnost a dobře investované peníze
V našem poněkud turbulentním politickém prostředí zapadla zpráva, která by jinak měla vzbudit zaslouženou pozornost. V roce 2016 ubylo spáchaných trestných činů a naopak vzrostla jejich objasněnost.
Milan Urban
Anti-průmyslový zákon se odkládá
Asi všichni se shodneme na jednoduché věci. Ochrana zdraví, ochrana lidí i přírody, jsou nutností a přímo povinností každého soudného člověka i politika. Beru ji za svou.
Milan Urban
Vrtěti rozpočtem
Přebytek rozpočtu vyšší než 60 miliard korun je fajn zpráva. Vždycky je samozřejmě lepší hospodařit s přebytkem. Ale popravdě: je zde několik důvodů, proč není nutné vyvěsit vlajky a dát ministrovi financí rovnou medaili.
Milan Urban
Naším programem budiž růst mezd
Česká ekonomika se dostala do specifického okamžiku. Nezaměstnanost klesla pod čtyři procenta. Což je číslo v podstatě nemožné. Technicky vzato je při nyní používané metodice téměř nemyslitelné dosáhnout tak nízký údaj.
Milan Urban
Tak ten průmysl sestřelte! A co nám zůstane?
A je to tady zase. Nářky mnoha ekonomů na to, že jsme průmyslová země, že podíl průmyslu je v českém hrubém domácím produktu nejvyšší ze zemí Unie. A konečně, že takto mzdy vyspělých zemí nedohoníme.
Milan Urban
Máme přebytek! Ó, my se máme?
Senátní a krajské volby jsou již historií. Je čas zabývat se zase „běžnými“ věcmi. Do parlamentu nezadržitelně míří rozpočet na rok 2017 a ministr financí Andrej Babiš znovu překonal rekord ve výši přebytku vládních financí.
Milan Urban
Bez dálnic kvůli EIA?
Výstavba dálnic (a to nejen dálnic) se v České republice pomalu zastavuje. Mnozí se tváří překvapeně až šokovaně. Což je zajímavé, protože po celou dobu projednávání příslušného zákona bylo jasné, že přesně takhle to dopadne.
Milan Urban
Elektromobily jsou skvělá idea…
...jen by bylo dobré vědět, jak je nakrmíme. Protože přece každý ví, že elektřina (kromě bouřky) nevzniká "jen tak". Je nutné jí vyrobit a přepravit.
Milan Urban
Prezident ve vlaku, vlak ve vleku
Rakouský prezident Heinz Fischer cestoval vlakem z Vídně do Prahy přibližně čtyři hodiny. Z Prahy do Stochova (tedy do Lán) pak hodinu. Pravda historickým vlakem. Ale jen padesát kilometrů daleko.
Milan Urban
Neskandujte „Pryč s EU“, přijdete o práci
Bylo by zajímavé vědět, kolik z rozezlených žen a mužů skandujících při nedávné vlně demonstrací „Pryč s Unií, pryč s Bruselem!“ si alespoň rámcově uvědomuje, co takové členství v EU vlastně obnáší.
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x